Friday, July 22, 2011

Hakikat Kehidupan..

Assalamualaikum..selamat membace blog ni kembali..Entry kali ni aku nak kongsi siket isi yang aku dapat dari ceramah yang aku dengar beberape khamis lepas..Ceramah tu dianjurkan oleh pihak UNITEN dan diadakan di DEWAN MASJID UNITEN..Ceramah tu berkisahkan tentang hakikat kehidupan..Kite sebagai manusia yang tinggal dimuke bumi ni kene sentiase ingat bahawa kehidupan kite didunie ni hanye sementare..Kehidupan yang kekal adalah kehidupan akhirat..

Rasulullah S.A.W pernah berkata "orang yang pandai adalah orang yang sentiasa engat akan kematian".. Kenapa?? Sebab orang yang sentiase engat akan kematian, mereka akan rasa takot untok melakukan kemungkaran dan akan sentiasa mempersiapkan diri untok menuju ke alam akhirat.. Adakah amal ibadat yang kite lakukan selame kite hidup ni cukop untok menjamin kebahagiaan di akhirat kelak??

Bekerjalah seperti kite akan hidup seribu tahon lagi...beribadatlah seperti kite akan mati esok..Maksud ayat ni adalah, walau ape pon yang kite lakukan, lakukan lah dengan besunggoh-sunggoh..Seimbangkan care hidop kite..Jangan terlalu kejar kebahagian dunie sebab tu hanye sementare dan jangan kejar akhirat sampai lupe tanggungjawab didunie..

Ade sebuah cerita....

Satu hari seorang pemuda dikejar oleh seekor harimau..Sedang dia berlari dia ternampak  sepohon pokok..Dan pada pokok tersebut terdapat tali..Dengan pantas dia pon memanjat dan berpaut pada tali tersebut..Apabila berada diatas dan memandang kebawah dia rase selamat sebab harimau tersebut tak dapat panjat pokok tersebut..Rase tersebut tidak bepanjangan kerana apabila dia memandang keatas terdapat 2 ekor tikus yang sedang menggigit tali yang sedang dia berpaut..Tidak berape lame selepas itu,setitik madu dari sarang lebah menitis ke mulut dia..Apabila dia merasa kelazatan dan kemanisan madu tersebut,dia terlupa akan bahaye yang sedang dia hadapi..Apabila  dia pandang ke bawah semule, dia teringat akan bahaye yang sedang dia hadapi dan rase betambah bahaye kerana terdapat lubang yang penoh dengan ular..

Cerite ni sebenarnye adalah pasal kehidupan kite..harimau diumpamakan seperti malaikat maut, yang sentiase mengejar kite..Tikus putih adalah waktu siang, manakala tikus hitam adalah waktu malam..Tali yang menjadi tempat berpaut tersebut adalah mase usia kite yang semakin sampai ke penghujung dimakan hari..Madu yang manis tersebut diumpamakan seperti nikmat yang diberikan Allah kepade kite..Lubang yang penuh dengan ular menggambarkan siksaan yang bakal kite terime kalau kite buat silap(ingkar perintah Allah).

No comments: